tisdag 29 april 2014

My kind of soup

Det märks att våren är här, jag är så mycket mer sugen på att bara äta raw food och grönsaker hela tiden. Luuuuv it! Måste erkänna att jag tycker det är svårare vintertid, då vill jag gärna ha något varmare till middag i alla fall. Green smoothies, juicer, söta smoothies, bär, frukt, broccoli är sådant jag är galet sugen på nuförtiden. Man kan förändra sina smaklökar och sitt sug med tiden. Jag har inte alltid varit sugen på den här typen av mat. Jag har infört små förändringar varje dag och det har funnits dagar då det gått åt pipan men då tog jag nya tag nästa dag. Now that's how it's done! Små förändringar (baby steps) dagligen.

Detta är min favvosoppa, supergott och sååå enkelt, precis min stil.


My kind of soup (ingefära- och morotssoppa)

3-4 morötter
1 dl solrosfrön (gärna blötlagda eller groddade)
1 cm ingefära
1 tsk gurkmeja
1/2 tsk kummin
1 vitlöksklyfta
1/2 färskpressad citron
1 tsk salt
1 krm cayennepeppar (för den som vågar)
ca 4 dl vatten (beroende på önskad konsistens)
1 dl groddar till topping (t.ex. mungbönor, alfa alfa eller linser)
1/2 dl pumpafrön till topping

Mixa all ingredienser (förutom groddarna och pumpafröna) i en blender till en jämn smet. Ta mer/mindre vatten beroende på önskad konsistens. Häll upp soppan i två djupa tallrikar. Toppa med pumpafrön och groddar (mungbönsgroddar eller linsgroddar). Enjoy!

2 kommentarer:

  1. Hej Sandra!
    Jag försökte skicka ett mail till dig men det verkar inte fungera, vet inte om det är min mail som strular eller vad det är :) Men om det är ok för dig så får du gärna maila mig (helena.swane@telia.com) då jag har en fråga som jag tror du kan hjälpa mig med.
    Tack för hjälpen!
    Hälsningar Helena :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt mail Helena :-) Jag har svarat dig! Hälsningar Sandra

      Radera