fredag 25 januari 2013

Lycklig av träning

Morgonträning är nog den bästa träningen! Man blir så lycklig och glad resten av dagen. Jag tycker att det är asjobbigt att gå upp tidigt och köra ett tufft pass men väl där är det bara lycka. I morse var det tufft på riktigt, jag ville ge upp och aldrig mer komma tillbaka men nu är jag kär i allt så det måste ha gjort något riktigt bra i mig, haha.

Det bästa är att sedan komma till jobbet för ett morgonmöte med bästa kollegorna och världens godaste green smoothie, yummie!


Min favoritgröt är chiagröt! Chia innehåller mängder med nyttigheter, särskilt omega 3 och det behöver vi mängder med. Det optimala är att ha ett 1:1 eller 1:2 förhållande av omega 3 och omega 6 i kroppen. I Europa ligger vi på ca 1:18 mycket p.g.a den kost vi äter... helt galet. Ät din omega 3 och må mycket bättre. Det vi behöver mer av är den typ av omega 3 som finns i fisk därför rekommenderas kosttillskott av fiskolja varje dag och att äta fisk! Men se upp för tungmetallerna där...

Chiagröt med blåbär och kanel
Just nu är jag helt beroende av mullbär! Älskar mullbär och skulle allra helst äta det varje dag, tyvärr så tror inte jag att något i överflöd är särskilt bra därför försöker jag undvika att äta det varje dag. I min senaste hälsoanalys hade jag brist på C-vitamin, E-vitamin och kalcium bl.a. Mullbär innehåller allt detta och mycket mer samt att det stabilserar blodsockernivån. Det måste ligga något bakom mitt starka mullbärssug tror jag ;-)
C-vitamin förbrukas hela tiden i kroppen och det behöver vi få i oss varje dag!

Mmmm.. mullbär!

"Really great people make you feel that you, too, can become great" Mark Twain

2 kommentarer: