lördag 3 november 2012

God raw helg

Så här startade jag min dag: världens bästa green juice och någon timma senare min favorit kokos- och chiagröt!

Chiagröt med blåbär

Green juice
Ibland gör jag snacksbollar till fikat eller som mellanmål under dagen. De ska vara näringsrika, goda och fulla med enzymer.

Mina raw snacksbollar går åt fort :-)
Här kommer några väldigt enkla raw recept som ger kroppen näring och enzymer i helgen. Jag vill må bättre än bäst och börjar med kosten :-)

Sandys enkla kokos- och chiagröt

1 dl kokosflingor (helst rå och ekologiska annars vanlig kokosflingor)
3 dl vatten
1/2 dl chiagrön
1 tsk vanlijpulver (äkta, ekologiskt)

Mixa kokosflingor med vatten i en mixer lite längre än vanligt. Det ska nästan bli som en kokosmjölk. Man kan välja att filtrera mjölken (valfritt). Häll upp kokosmjölken i en bunke och rör i chiafrön samt vanlijpulver. Vispa lite då och då i ca 10 minuter tills fröna svält och blir till en grötig konsistens. Förvara i kylen en stund. Servera med bär. Man kan att tillsätta lite sötning som rå honung eller yacon sirap, jag undviker att söta och tycker det räcker med kokosens sötma och vanlijsmaken samt bären :-)

Green juice

2 stjälkar selleri
1 citron
grönkål
1 cm ingefära
2 äpplen

Mixa allt i en slow juicer eller råsaftscentrifug. En grön juice om dagen är toppen för kroppen!

Sandys snacksbollar

1/2 dl solrosfrön
1/2 dl hasselnötter (alt annan valfri nöt eller solrosfrön)
1/2 dl dinkelhavre
1/2 dl kokosflingor
1 msk rå honung
1 msk kokosolja
2 msk rå kakao
3-4 dadlar

Mixa alla ingredienser i en liten matberedare och forma till bollar, rulla i kokos, kakao eller kanel.

Det du investerar i dig själv och din kroppen får du tillbaka flera gånger om.






1 kommentar:

  1. Hej fina Sandra!!! : ) Åhh måste prova de snackbollarna, minus dinkelhavren kanske då :P haha.. men mmm låter supergott =)
    Alla snacksbollar blir iof goda bara man har nötter/frön/kokos och torkad frukt så... ; ) Mums. Ha det bäst. Kramar <3

    SvaraRadera