onsdag 9 maj 2012

Nässelpesto a la Anneli

Wow, tacksam för fantastiska kollegor! Min kära Anneli är en riktig trädgårdsmästare på sin fritid och odlar på för fullt just nu (det ska jag också göra BTW, jag är bara inte lika ihärdig och duktig... än ;-) Hon är grymt bra på att odla både fina blommor och grönsaker. Häromdagen hade hon plockat ett gäng nässlor och gjort nässelpesto. Wohoo, fatta vad gott och vilken närings-kick! Passa på att gå ut och plocka nässlor samt maskrosblad för fulla muggar nu till våren och sommaren. Det är det bland det billigaste, mest näringsrika och energigivande vi kan ge våra kroppar. Vill man vara vacker, ha fin hud, hår och naglar ska man gå ut och börja plocka. Ett riktigt hett supertips.

Annelis dunder-nässelpesto

1 l späda nässlor (plocka de små, späda, ej fullvuxna nässlorna då de sticks mindre och innehåller mest näring)
1 dl pinjenötter (ev valnötter)
3 dl olivolja
1-2 klyftor vitlök
salt
peppar
ev ngn skvätt citron

Mortla nässlorna ordentligt. Mixa nässlor med olivolja och vitlök. Tillsätt pinjenötter sist om du vill att de ska vara något grova. Salta och peppra efter behag.

Jag åt Annelis nässelpesto till min mangosallad med hampafrön häromdagen, yummie!!


Nässlor har använts mot olika sjukdomar i århundraden. Innehåller mängder med livsviktiga vitaminer och mineraler (A-, B-, C- och E-vitamin samt kalcium, järn, zink, mangan och selen m.m). Verkar pH-balanserande är bra för ämnesomsättningen samt ger fin hy och stärker håret. Fantastiskt!

Ett superskönhetstips är att göra en ansiktsmask på honung och torkade nässlor. Gör verkligen underverk för huden :-)

Vacker hy-mask

1 msk torkade nässlor
1 msk rårörd honung

Mixa ingredienserna, applicera på huden (ansikte och hals) skölj efter ca 15 minuter. Verkar rengörande, närande och anticeptisk.


2 kommentarer:

  1. Hej.
    Har hittat din blogg nyligen och tycker du har fantastiska tips.Själv äter jag och min lilla familj en kost på hälften rawfood , jag bloggar mest om raw desserter eftersom det är det vi älskar till fikat nu mera. Fann rawfood för något år sedan och är nog helt fast nu :-) , ska även gå utbildning till rawfood chef senare.
    I mon ska jag ut och plocka nässlor, gjorde det förra året och har verkligen haft nytta av nässelpulvret jag gjorde då :-)

    /anna

    SvaraRadera
  2. Hej, wow vilken fin blogg du har :-) Massa grymma recept. Kul att du hittar inspiration här. Vad spännande mer raw food kock utbildningen det låter grymt kul. Det är så galet nyttigt med nässlor och det finns mkt gott man kan göra mer det. Ha det gott och lycka till med ditt fortsatta raw food:ande :-)

    SvaraRadera