lördag 7 april 2012

Glad Påsk

Hej alla glada påskkärringar! Sitter just nu framför datorn, dricker mitt "egendesignade" te och ska snart på pilates. Trots ostabilt väder känns påsken ändå som en välkomsthelg för våren på något sätt. Lovely med vår, det känns i hela kroppen att man behöver solen, värmen och alla d-vitaminer man gått miste om här under vintern.

Min idol (en av dem i alla fall :-), raw food gurun Gabriel Cousens twittrar en hel del om Omega 3 just nu bla skriver han att linfrön innehåller ca 18-24% omega 3 och fisk innehåller bara ca 0-2%. Intressant! Jag blötlägger 1-2 msk linfrön varje kväll och häller i min smoothie på morgonen, dessutom har jag linfröolja i morgonsmoothien OCH tar Omega 3 tabletter för att verkligen försäkra mig om att jag har fått i mig tillräckligt :-)

Ät Omega 3 för att:
- leva längre
- öka immunitet mot cancer och infektioner
- behålla hormonbalans samt god hälsa i hjärnan, hjärtat samt skelettet
- motverka åldrandet

Firar att våren är snart här med en klassiker: jordgubbar, kiwi och cashewgrädde :-) Så j-la gott!

Recept cashewgrädde:
1 dl cashew
1/2-1 dl vatten
2 dadlar alt söta med 1 msk honung/agave
Ev. 1 päron eller några droppar pressad apelsin

Mixa alla ingredienser och toppa på bären.

NAJZ!

2 kommentarer:

  1. Härligt! Jag gjorde casewgrädde för andra gången i helgen!!!! Så supergott, lyckades nog inte riktigt första gången, troligtvis pga päronet inte var tillräckligt moget och att jag då inte hade riktig vaniljpulver. Men nu oh så bra det blev. Det skulle vara grädde på en morotskaka som jag gjorde från Ericas bok. Lyckades dock göra fel m grädden " slant" lite med blicken när jag läste receptet och hade i en handfull mandlar som var i receptet under. Tror inte det blev sämre av det. Så kan det gå när man bakar samtidigt som fikagästerna kommer. Suveränt med rawfoodfika när man ska bjuda en glutenintolerant, en vegan och en diabetiker. Tur att ingen är nötalkergiker;). Gjorde även en nötbotten med hallon på. Mums! Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Mmm.. dina bakverk lät verkligen supergoda! Men visst är cashewgrädde helt fantastiskt gott :-) Ja det kan vara lite svårt med nötallergiker men de flesta kan äta mandlar i alla fall. Raw food fika is the shit och folk blir så förundrade över hur gott det faktiskt är även fast det inte innehåller massa smör och socker, haha. :-) kramar till dig!

    SvaraRadera