måndag 23 april 2012

Detoxdag 1

Härligt gäng peppade detoxtjejer på jobbet :-) Så kul! Några började detoxen i söndags och de andra idag. De säger att det känns bra än så länge, god mat och inga konstigheter. De är alla verkligen superseriösa och går ”all in”, vad grymt! Kaffeälskarna avstår även från sitt kaffe men de har det också betydligt tuffare. Rekommenderade en massa örtteer och att hålla ut (vet inte om det är till någon tröst) men är man kaffeberoende kan det vara läge att bara skära ner lite och inte sluta helt i första skedet. Det känner man av själv. Första middagen, raw tacos, var väldigt mättande. Fick kommentar att det nästan var för mycket. Bra säger jag, ingen svältdiet det här inte, haha.

Super excited på fortsättningen. Jag vet att första dagen är oftast ganska smärtfri men det brukar bli lite jobbigare dag 2 och 3.

Keep it up girlz!

Själv startade jag dagen med en riktigt grön smoothie istället för en frukt- och bärsmoothie vilket gjorde mig piggare. YEY! Saknar mina raw treats och rå choklad men klarar mig bra :-)


I helgen gjorde jag en supergod blåbärsyoghurt på mandel med bovetecrunch, yummie! Hade tränat rätt hårt och kände att jag behövde just mandel, som är en bra protein- och fettkälla.

½ dl mandel (helst blötlagd i 4-8 timmar)
½ banan
2 dadlar
1 dl blåbär
Lite vatten
2 tsk-1msk honung
1-2 msk mandelsmör (valfritt)
1 msk hampaprotein (valfritt)

Mixa allt i en blender. Häll upp i ett glas och toppa med lite groddar (tex bovetegroddar) eller tex Renée Voltaires bovetecrunch. Yummie! Mättar gott :-)

4 kommentarer:

  1. Vad duktiga ni är! Hejjar på er från göteborg! :)Paula och jag kör en mini detox o skippar socker nu i 1månad. O jag försöker skippa allt vit mjöl, potatis osv, blir automatiskt mer raw istället, squashpasta är smidigt och gott att ha istället för pasta. Får göra rawtacosen i veckan, var ju så grymt god! :) Hittade äntligen en hälsokost i göteborg som har iaf lite rawfood, o de har en internet sida, så kan ringa innan så ser han till att de har vad jag behöver i butiken! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad ni är duktiga som kör mini detox. You go girlz!! 1 månad är jättebra och tufft, wohoo! Du måste testa raw tacos, det är enkelt och gott. Man blir öckså proppmätt. Tror det får bli middag ikväll minsann. Skönt att du hittat en hälsokost som har raw food, det hjälper. Keep it up fina du! KRAAAAMIZAAARR :-) puss

      Radera
  2. Vad kul att få rapport om hur det går! Jag gillar verkligen att läsa om folks upplevelser. Tyvärr har jag själv fått ett bakslag i mitt rawfoodätande. Ökade ut till mer rawfood(alla måltider utom frukost) i helgen. Började må illa igår och det har hållet i sig över ett dygn. Värsta huvudvärken också. Kan inte tänka på varken rawfood el vanlig mat. Typiskt att jag fick hem två nya rawfoodböcker med posten idag..kan inte tänka mig att titta i dem. Hoppas verkligen att lusten för rawfood kommer tillbaka, var ju så peppad!
    Kanske gick för fort fram.

    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att du började må illa, men det är bra att kroppen säger ifrån om det är ngt som inte lirar. Det låter i och för dig som detox symptom, min kollega mådde också illa i början och ville inte ha mer raw food. Men hon höll ut och mår betydligt bättre nu. Det kan vara något som kanske inte är för dig eller bara i små mängder. Där får du nog testa dig fram. Du kanske ska börja i lugnare takt och införa lite mer och mer efter hand? Lusten kommer garanterat tillbaka. Ta det bara lugnt, det är helt ok. Du är verkligen superduktig! Kramar :-)

      Radera