lördag 4 februari 2012

Stress, smoothie och joner

Hej alla fina glada människor! Vilken tuff vecka det har varit, det har varit en tuff tid helt enkelt. Jag gör mitt bästa för att äta bra mat, få i mig mycket näring, röra på mig och må bra. Visst fungerar det, inget snack men stressen är påfrestande och påverkar mitt välbefinnande väldigt mycket. Alla hanterar stress väldigt olika. Jag vill hitta balans i mitt liv och börja göra sådant som gör mig och min kropp glad!

Verktyg att hantera stress bättre:
1. Äta näringsrik mat så att kroppen fyller på sina energidepåer och klarar av att hantera stress bättre. Öka intaget av: B- & C-vitamin, antioxidanter, flavonider, magnesium, zink, coenzym Q10 samt essentiella fettsyror. (Socker, koffein, vete, mättat fett, tillsatsämnen triggar stress )
2. Träning!
Blodgrupp 0: intensiv träning 3-4 gånger i veckan
Blodgrupp A: lugn lågintensiv träning som meditation, yoga, golf, chi gong, thai chi osv.
Blodgrupp B: medelintensiv träning t.ex. simning, jogging, tennis, golf, aerobics, cykling, styrketräning m.m.
Blodgrupp AB: samma som typ A.
3. Säga nej! Lyssna på vad du vill just nu. Man kan inte alltid göra allt och vara med på allt jämt.
4. Egentid och vila. Viktigt att vara för sig själv och göra sådant som man verkligen tycker om.

Mina kära kollegor hade ordnat med världens godaste smoothie till fredagsfikat i min ära eftersom det var sista dagen för mig på jobbet. Ni är för goa och jag kommer att sakna er MASSOR!


Smoothie med: apelsinjuice, hallon, mynta, kiwi m.m Suuupergod!!

Ion Loop armband från Adidas avger negativa joner.
Jag fick ett Ion Loop armband av världens goaste kollegor (de känner mig tydligen vid det här laget, haha). Armbandet avger negativa joner vilket skyddar mot positiva joner, som finns i t.ex UV-ljus, mobiltelefoner, tv, datorer (allt elekroniskt och mekaniskt), m.m. Den sägs ha positiva effekter som bättre återhämtning efter träning, förbättrar sömn samt stresshantering, ger naturlig energi, förbättra koncentration och fokus samt stelhet och ömhet i kroppen. Wohoo, NAJZ!!!!

Ha en bäst helg!

3 kommentarer:

  1. Åh av skönt att du skrev ett inlägg Sandra! Började bli lite orolig för du har inte skrivit på ett tag ju! : ( Hoppas du hanterar stressen bättre och bättre, försök att bara fokusera på vad DU vill och tänk inte så mkt på allt runt omkring. Det löser sig vad det nu är! Spännande att du ska börja jobba på ett nytt jobb, ny start nya möjligheter :D
    Stor kram<3

    SvaraRadera
  2. Åhh, tack fina Emma. Du är för go! Det har varit mycket och stressigt men det ser ut att ordna upp sig :-) Vilka fantastiska recept du fortsätter att lägga upp på din blogg. Blir så glad att läsa dem och göra dem :-) Gjorde din tacos häromdagen till en tjejmiddag och det blev en succé! Kram på dig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aww det är du som är go! ; ) Åh tycker du det? Glad jag blir att du gillar dem!!! Verkligen. Nähe gjorde du? :D Åhh va kul att det blev en succé!!! tack snälla.<3
      Jag har några mer smarriga recept på lager på goda kakor o muffins du bara MÅSTE göra!!!
      Kommer lägga upp dem på bloggen snart.... Kram! :- )

      Radera