onsdag 29 februari 2012

Godmorgon

Så här ser det ut i mitt kök varje morgon. Matlåda, check! Green smoothie, check! Superfoods och andra nyttigheter, check! Frukostsmoothie, check!


När jag inte knaprar kosttillskott från Sporteopathy ser jag till att få i mig Omega 3, 6 & 9, chlorella, vetegräs, MSM samt D-vitamin och ibland även Reishi, Maca, Camu Camu. Köper nästan allt på Hornsgatans hälsokost.

Det snackas endel om just Omega 3 i superfoodvärlden just nu. Dels är Omega 3 så otroligt viktigt för cellerna och hjärnan. Det är antiinflammatoriskt samt hjälper cellerna att ta upp näring. Utan det får kroppen inte upp särskilt mycket av alla vitaminer och mineraler man äter. Övrig kuriosa: Omega 6 är inflammatoriskt men trots det otroligt viktig. Förhållandet mellan Omega 3 och 6 är A och O. Enligt David Wolfe är det mest optimala förhållandet 1:1.

Ät Omega 3 för att:
- leva längre
- öka immunitet mot cancer och infektioner
- behålla hormonbalans samt god hälsa i hjärnan, hjärtat samt skelettet
- motverka åldrandet

YEY för det! Wohoo, helt fantastiskt!


Brainsharp från Eskimo ska vara ett bra kosttillskott med Omega 3

Jag ger tummen upp för Hornsgatans hälsokost. De har bra utbud, kunnig personal och bra priser :-)

<3

5 kommentarer:

  1. Å va mkt fint de verkar ha!! Omega 3 är verkligen nödvändigt för en sund hälsa, i Danmark så har ju studjer gjorts på barn som har ADHD och när de fick omega 3 så försvann nästan ADHD för alla barn.... Så omega 3 är ju starkt kopplat till hjärnans nerver och funktion. Very intersting! : )

    Vilket camu camu märke använder du?
    Ps. jag svarade dig på min blogg på de senaste kommentarerna du gjorde om vibram och crossfit. : ) Asså hur bär man sig åt för att kunna se svaren om jag tex kommenterar här på din blogg? Kan man registerar sin epost här nedan för att kunna se följande kommentarer eller måsta man som jag gör nu försöka komma ihåg vart man skrivit och gå tillbaka för att se om man fått svar? :P huaa. krångligt haha.

    Kram<3! Ha en fin helg : )

    SvaraRadera
  2. ahhhh, nu har jag registerat min epost här nedan och då står det att uppföljningskommentarer kommer att skickas till min mejl :D

    SvaraRadera
  3. Hallå, Tack för trevligt inlägg, även om det är långt till Hornsgatan.... Är omega 3 som du tar helt vegansk?? / kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite osäker på om det omega 3 kosttillskott jag tar är helt veganskt, det står nämligen inte på förpackningen men innehåller inte fiskleverolja i alla fall... I mitt senaste blogginlägg har jag länkat till råvarutiken som har ett veganskt alternativ :-)

      Tack för din kommentar Annika! Kram kram

      Radera
  4. Jaa, såå intressant med Omega 3. Sjukt bra och intressant med att Omega 3 har en sådan positiv inverkan på ADHD. Försöker hitta ett inte alltför dyrt raw Omega 3 alternativ. Tänk att det finns så mycket bra info där ute men ändå lever vi så illa och okunnigt för det mesta... Läser just nu The China Study, galet intressant om (förmodligen) världens mest omfattande studie om hur animaliskt protein är direkt kopplat till cancer, hjärt-och kärlsjukdommar, diabetes mmm!!!
    Senast köpte jag camu camu från råvarubutiken på nätet. Ganska dyrt ändå men de har rätt bra pris. Vad köper du?
    Tusen tack för ditt svar på din blogg, har svarat dig där också :-)

    Vad bra att man kan regga sin epost och få ett mail på uppföljningskommentar!

    Ha det gott! Kram kram :-)

    SvaraRadera