söndag 13 mars 2011

D-vitamin åt nordborna

Min pojkväns syster var nyligen på en hälsoundersökning och det visade sig att hon led av D-vitaminbrist. Det är nog många som gör det just nu i och med den långa, mörka vintern. Solen har man inte sett mycket av de senaste 4 månaderna. När solens strålar nuddar huden bildas D-vitaminet och vid brist blir man hängig, trött och får ett försvagat immunförsvar (blir förkyld t.ex.). Jag har känt mig trött de senaste månaderna men nu har jag på något vis återfått min energi. Jag har intagit D-vitamin i flera veckor nu och känner verkligen skillnad. Dessutom har snön börjat smälta och temperaturen ökar, det kan ju inte annat än att lätta upp humöret betydligt! YES, snart är det vår :-D

Köpte D-vitamin som kosttillskott i flytande form från Råvarubutikens web shop här. Just denna är vegetarisk och innehåller inga tillsatser :-) Även Holistic har en bra variant, kolla här.

Snart kommer våren och sommaren, man kanske inte tycker att det är värt att investera i ett kosttillskott som detta just nu men väl värt att tänka på för den som känner sig extra trött, hängig och förkyld.

Är mör i heeeela kroppen efter gårdagens afro-pass på gymmet (ont på konstiga ställen och blåsor på båda stortår, haha). Halleluja, här fick jag röra mig på en massa olika konstiga sätt och hamna i positioner man aldrig någonsin gör, det var verkligen underbart! Precis vad kroppen behöver när man har ett stillasittande kontorsjobb som jag. Viva D-vitamin och rörelse!

Ha en fantastisk dag :-)

.

2 kommentarer:

  1. Därför åker man till Dominikanska o får lite D-vitamin, värsta hälsoresan! Såg en undersökning för inte så länge sedan att stora delar av sverige lider av D-vitamin brist i mars... Mer sol åt Sverige! :)

    SvaraRadera
  2. Eller hur!! Är sååå avis :-) Det är perfekt att åka jan-feb till varmare breddgrader, sola på sig lite och äta färsk frukt. See ya "brownie" :-) Puss

    SvaraRadera