måndag 6 december 2010

Sköna söndag

Världens bästa söndag! Underbart att gå upp när man känner för det, när kroppen är redo, och sedan ge sig ut på en rejäl rask vinterpromenad. Vilket härligt väder vi har! Efter promenaden gjorde jag några yogaövningar hemma för att stretcha kroppen ordentligt. Jag blev så inspirerad av alla vinterjoggare att jag bestämde mig för att önska mig en rejäl vindtät joggingjacka i julklapp. Istället för mer prylar ska jag satsa på välmående och hälsa!

Den lugna söndagsmorgonen gav mig massa inspiration och jag satte genast igång med att göra en mumsig smoothie på färskpressad juice, ”bakade” en jättegod raw morotskaka och förberedde världens bästa green smoothie, som jag är totalt hooked på just nu. Jag tog mig verkligen tid att göra alla sysslor och bestyr i lugn takt under dagen. Planerade in träning under den kommande veckan och filosoferade lite över året som gått och hur jag vill att mitt 2011 ska bli. I slutet på december brukar jag sätta upp mål för 2011 och fundera över det som har varit och det som komma skall. Men främst handlar det om att leva i nuet och hur man gör det i dagens jäkt och stress.


Söndagssmoothien med färskpressad juice
 I morse blev det tidig träning innan jobbet och det var inte särkilt jobbigt att gå upp i ottan när man låtit kroppen få vila och återhämta sig under helgen (vila och återhämtning är med i min plan för 2011 ;-)

Världens bästa green smoothie recept är nog en repris men här kommer den igen:

The best green smoothie

2 stjälkar selleri
2 nävar färsk spenat (helst ekologisk)
½ citron
½ -1 avokado
½ -1 mango
1 tsk spirulina
Vatten

Häll i så mycket vatten du önskar och mixa i en blender. Ju mer vatten desto rinnigare blir smoothien.

Selleri balanserar ditt pH och reparerar nervceller. Är rik på mineraler, antioxidanter och näring. Stimulerar matsmältningen, motverkar högt blodtryck och bidrar till starkare skelett.

Morotskakan smakar nästen exakt som en riktig bakad kaka! Gryymt god är den. Min pojkvän bjöd en vän på den utan att någon av dem visste att den var raw, gott tyckte de och vännen vet än idag inte om att den var helt raw ;-) Superenkel att göra och nyttig!

Raw morotskaka

Botten:
4-5 morötter
1 1/2 dl valnötter
2-3 dadlar
½ dl kokos
½ dl russin
½ tsk kanel
1 cm ingefära

Topping:
1 dl russin
1 dl cashewnötter
½ tsk vanilj
Lite citronsaft
1 msk vatten

Kör morötterna i en råsaftscentrifug och spara morotsköttet till kakan. Det går att riva morötterna med rivjärn men se till att pressa ut så mycket vätska som möjligt. Mixa alla ingredienser i en blender och lägg upp på ett fat. Mixa alla ingredienser till toppingen i en matberedare och bred ut ovanpå botten. Låt stå i kylen i några timmar före servering, dekorera med lite kokos, kanel och valnötter. Bon Apetite!


Bästa lunchen/mellanmålet; green smoothie och raw morotskaka



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar