onsdag 13 oktober 2010

Köttfri måndag-kampanjen

Igår botade jag min huvudvärk och trötthet med en supersallad med aramealger, massor med vatten och ett par koppar Yerba Maté. Från att ha känt mig riktig hängig hela förmiddagen vände allt och jag kände mig som ny igen till eftermiddagen. Det är så bra att äta raw till lunch för då håller man sig pigg hela dagen och har en högre energinivå. Det beror dels på att magen inte behöver arbeta med matsmältningen och omvandla död mat till livsviktiga enzymer samt att du får i dig massa näring som kroppen behöver. Enzymerna finns redan där i levande föda (raw food). Fantastiskt! Jag försöker äta raw till frukost och lunch för att må så bra som möjligt under hela dagen och ha energi och ork till allt spännande som sker omkring mig.

Jag brukar förbereda mina lunch-green smoothies kvällen innan. Hacka alla ingredienser och lägg dem i blendern. Ställ sedan in blendern i kylen under natten och mixa innehållet med lite vatten på morgonen. Häll upp i en behållare som går att försluta väl. Då håller sig smoothien fräsch hela dagen. Kanonbra :-) Här är ett av mina tidigare recept.

Hörde om den internationella kampanjen köttfri måndag och bara måste slå ett slag för den. På www.kottfrimandag.se kan man bl.a. läsa följande:

” 18 % av de globala utsläppen av växthusgaser kommer från djurhållningen. Av dessa kommer endast 0,01 % direkt från transporter.”....”För att rädda klimatet, regnskogarna, Östersjön samt minska sjukdomar och svält måste vi äta en mindre mängd kött än vi gör idag. Sedan 1950 har medelsvenskens köttkonsumtion ökat med 70 %, sedan 1994 med 40 %.”

Wow, helt otroligt. 70%!! Man behöver inte gå och bli vegetarian på stört men tänk vad mycket det skulle göra om alla drog ner på köttkonsumtionen. Det är inte hälsosamt att äta så mycket kött som vi gör, dessutom äter vi kött av allt lägre och lägre kvalitet. Börja med en raw food dag i veckan vet jag. Kanske borde dra igång den kampanjen, haha :-)

Raw food är bra för den fysiska och psykiska hälsan, miljön och planeten. Fundera över om det du äter verkligen är optimalt för dig och din kropp. Vill inte du också vara det bästa du kan vara? ;-)

Ha en super fabulous dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar