måndag 11 oktober 2010

I love Mondays

Härlig måndag igen! Jag var helt slutkörd i helgen och såg till att ta det riktigt lugnt. Det var helt underbart att unna sig lite slapptid, vilken lyx. I och med det var jag extra pigg och glad i morse och kunde starta veckan på absolut bästa sätt. Styrkepass på gymmet sedan iväg till jobbet med humöret på topp. Solen skiner och hallåå, kan det bli mycket bättre än så här? I lördags morse gjorde jag en raw brakfrukost med granola och cashewgrädde, till det en färskpressad juice på apelsin, grapefrukt och ingefära. Vädret var extra härligt så det gick att åtnjuta frukosten på balkongen. Tänk vad glad man kan bli av lite supermat.


I söndags åt vi brunch på Nordic Light Hotel med ett par goa vänner. Supermys och trevligt sätt att umgås. Maten var till större del lagad och icke raw men det fanns även lite gott som passar en sådan som mig t.ex. smoothies, frukt och lite grönt. Inte det ultimata stället om man vill äta raw mat men gott var det.

Min pojkvän ska iväg till Kina på affärsresa i över en vecka och kommer nog att äta av vad som bjuds vilket kanske inte alltid är det bästa. Därför ska vi göra en lite detox när han kommer hem igen för att bibehålla den goda livsstilen, ha energi och må bra. Min kära väninna startade en 3-dagars detox i helgen, hon har varit jätteduktig. Det ska bli riktigt spännande att höra om hon märker några effekter av den. Själv upplever jag sådan enorm skillnad när jag ändrar kosten från lagad mat till raw eller tvärtom. Det är så tydligt att man mår så otroligt mycket bättre av att äta levande föda som färska grönsaker, frukter, bär, frön, nötter m.fl. Det är inte lätt att byta från en kost man har ätit hela sitt liv men det är värt ett försök och viktigaste är att man gör det i sin egen takt. En kortare detox är ett fenomenalt sätt att komma igång.

Brukar hålla utkik efter spännande miljö- och hälsoprodukter, i helgen lade jag märke till stekpannan Green pan. Stekpanna behövs ju inte om man äter raw food men om man ändå lagar mycket mat kan det vara värt att investera i en green pan. Den innehåller inget PFOA eller PTFE (perfluorerade ämnen), vilket gör att den inte avger gaser vid höga temperaturer. PFOA är svårnedbrytbart sägs vara reproduktionsstörande och kan vara cancerframkallande (finns att köpa på PUB i Stockholm och Media Markt bl.a.).

Ha en alldeles fantastisk dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar