torsdag 9 september 2010

Rör inte min gurka!

Wow! Vilket fantastiskt väder så här på sensommaren/tidiga hösten. Var bara tvungen att ta mig ut och jogga en runda efter jobbet. Superhärligt. När jag kom hem blev det några solhälsningar (ashtanga yoga). Guud så skönt. Behövde verkligen stretcha kroppen efter en lång dag på kontoret framför datorn. Det värker lite kroppen när man bara sitter och sitter... Efter mitt träningspass gjorde jag en god green smoothie med persilja och mango. Mums. Det var precis vad jag behövde. Har kommit fram till att mitt sötsug dels beror på att det blivit alldeles för lite grönt på sistone. Jag har märkt att om jag dricker mina morgon smoothies och green smoothies är jag mycket mindre sötsugen. Jag kan inte nog poängtera hur viktigt det är att äta mer grönsaker. Jag tror att sötsug dels beror på att kroppen saknar viktiga ämnen som vitaminer och mineraler t.ex.

Mango- och persiljesmoothie

2-3 stjälkar selleri
1/2 äpple (helst grönt, granny smith)
1/4 citron
1 cm ingefära
1 knippe persilja
1 mango
1/2-1 avokado

Skölj och hacka grönsaker och frukt. Mixa allt i en blender och servera. Det kan vara ovant att dricka green smoothies till en början. Men efter ett tag är man hooked.

Jag har på senare tid haft sjuka cravings efter gurka och hasselnötter. Jag proppar i mig mängder och kan bli helt galen om någon ätit upp min gurka ;-) Det är som om min kropp säger till mig att den behöver det. Kroppen är så pass intelligent att den talar om för dig precis vad du behöver. Du känner hunger och sug. Ju mer "ren" föda man äter desto mer känner kroppen av vad den behöver. Jag är dessutom inte sugen på vilken gurka som helst utan det ska vara ekologiskt eller helst från svenskt sigill, den är supergod :-) Det är smakskillnad, jag lovar.



Ha en fantastisk torsdagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar