tisdag 14 september 2010

Mumsfilibabba raw äppelpaj

Igår kväll blev det bara en smoothie från Blueberry till middag och några av mina goda gojibollar när jag kom hem. Jag tog som vanligt en Pure Greenius och pojkvännen testade en Pick me up. Mmm.. gott och mättande. Kanske inte ultimata middagen men funkar om man är på språng.


Det var så härligt att komma hem direkt efter jobbet idag och i lugn och ro förebereda något extra gott och hälsosamt. Särskilt när man är trött och hungrig. Jag gjorde en av mina goda green smoothies med ruccola denna gång och en sallad till det. Till efterrätt blev det en fenomenalt god raw äppelpaj. Mums!!! Det som blir över sparar jag till frukost imorgon. Just det, ni läste helt rätt. Med en så mumsig, nyttig och helt naturlig äppelpaj kan man äta den till frukost, lunch och middag om man så vill. Helt utan att skämmas. Receptet är inspirerat av Erica Palmcrantz paj från hennes bok Raw Food på svenska. Den boken kan jag verkligen rekommendera om du är lite nyfiken på råkost och vill äta naturlig mat fullproppad med bl.a. vitaminer och mineraler, precis det kroppen behöver. Den innehåller fantastisk bilder och flera mumsiga recept. Här kan man lätt inspireras till frukost, lunch och middag. Ingenting är upphettat över 47 grader, recepten är enkla att följa, det tar inte särskilt lång tid och ingredienserna är inte konstiga eller främmande. Bara helt naturligt, nyttigt och otroligt hälsosamt. Vill du också må bättre, bli piggare, få mer ork och energi, se yngre ut, kanske gå ner i vikt? Då är det dags att börja med en raw rätt per dag.

Raw äppelpaj

Botten:
2-3 dl mandel (blötlagda)
1 dl russin
2 dadlar
1 msk olja (kallpressad, gärna kokosolja)
2 tsk kanel
1 msk rå kakao (kan uteslutas)
2 tsk honung (kallrörd)

Cashewnötsgrädde med äpple:
2 dl cashewnötter (naturella, ej rostade)
1 tsk vaniljpulver (helst naturlig)
1 äpple
2 msk vatten

Blötlägg mandel över natten. Blanda mandel, russin, dadlar, olja, kanel, kakao och honung i en blender/matberedare och mixa. Forma till en botten i en form. Om du har en kaffekvarn, mal då cashewnötterna. Annars kan du hälla dem som de är i en mixer tillsammans med resterande ingredienser till cashewnötsgrädden. Mixa och fördela över pajbotten. Skär 2 äpplen i bitar och lägg överst på pajen. Häll över några puffar kanel. Klar att serveras. Det luktar äppelpaj i hela köket trots att man inte bakat den i ugnen :-)


Till efterätter använder jag detta underbara ekologiska vaniljpulver, som finns i flera matbutiker. Räcker läänge...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar