onsdag 29 september 2010

Morgon med en smak av sommar

I morse gjorde jag en kanongod smoothie som smakade sommar. Mmm... I den hade jag bland annat sommarbär, apelsinjuice och kokosjuice. Det var riktigt gott! Kokosjuicen köpte jag på Gryningens hälsokost, ekologiska sommarbär och Brämhults apelsinjuice finns i mataffären. Det är viktigt att det inte är något tillsatt socker, den smakar mums utan ändå. Färskpressad apelsinjuice är alltid bäst men hinner jag inte stöka med juicepressmaskinen på morgonen är det grymt bra att ha en Brämhultsjuice till hands.



Sommarsmoothie

1 dl blötlagda pumpafrön (innehåller bl.a. protein)
1 msk kokosolja
1 msk linfrön
½-1 dl kokosjuice
2 dl apelsinjuice
1 dl sommarbär (ekologiskt)
1 tsk MSM (valfritt, innehåller skönhetsmineralen svavel som är bra för hår, hud och naglar)
1 tsk camu camu (valfritt, c-vitaminrikaste bäret)

Igår var jag helt ur form, det är ett resultat av att jag hållt mig till en sämre kost och druckit alldeles för lite vatten. Det är en sådan otrolig skillnad när man frångår råkosten. Jag är t.ex. inte lika pigg och energisk, min hy blir genast sämre, jag får ringar under ögonen på morgonen och jag blir mer lättirriterad än vanligt. Det är inte samma glada, sprudlande jag. Igår gjorde jag världens godaste avokado- och persiljesallad som jag avnjöt till middag och en superdupersmoothie. Efter det mådde jag betydligt bättre och kände mig lite piggare. Vi har storhandlat så nu är det raw som gäller till största del. Vi handlade nästan inget kött, lite fisk, massvis med grönsaker och frukt, Brämhultsjuice samt frön och nötter. Vi ser till att handla ekologiskt i så stor utsträckning som möjligt annars går man miste om viktiga vitaminer och mineraler. Det kommer att bli många green smoothies (YEY!!), goda sallader, råkosträtter till lunch och middag samt morgonsmoothies. Jag blir så glad när jag tänker på det. Vill ni har receptinspiration tycker jag att ni kollar in denna sida http://www.rawfoodrecept.com/ Här finns samlade råkostrecept i mängder. Pröva dig fram, snart hittar du massor som du gillar.

Glad onsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar