torsdag 19 augusti 2010

Frukternas drottning

Min absoluta favoritfrukt är mangostan. Den kallas ”frukternas drottning” och jag kan inte hylla den nog. ”Smaken är som en blandning av jordgubbar, vindruvor, aprikos, apelsin, ananas och persika” (www.mangostan.se), kan det bli bättre? Det är skalet som innehåller mest antioxidanter och flertalet näringsrika ämnen som anses motverka olika sjukdomar bl.a. feber, diarré och eksem. Den ska verka smärtstillande och inflammationshämmande. Skalet äter man inte rakt av utan det torkas och pulvriseras eller gör man juice på. Mangostan är ett träd som växer i tropiska Asien och bär frukt med samma namn. Den har börjat dyka upp i flertal mataffärer här hemma och jag brukar köpa några stycken så ofta jag får möjlighet (i Thailand passade jag på att köpa kilovis :-) Se till att skalet inte är hårt, det ska nämligen gå att skala frukten med bara händerna. Fingrarna ska relativt lätt kunna sjunka in i skalet. Inuti finner man saftigt vitt fruktkött som är sött och lite syrligt. Det ska tydligen finnas en fantastisk och helt naturlig mangostanjuice som heter XanGo. Har inte hittat den i någon affär än, kan ni hjälpa mig hålla utkik?


Här kommer ännu ett gott supersmoothierecept. Denna innehåller spirulina samt bipollen, som är en fantastisk superfood. Har varit lite dålig på att göra eftermiddags-supersmoothies på sistone, känner att det skulle behövas särskilt nu när man är mitt uppe i allt jobb och vanligt bestyr. Behöver den där extra kicken senare på dagen. Det är spirulinan som ger den gröna färgen. Grönt är skönt!

Bipollen-spirulina supersmoothie

1 banan
½-1 dl bovete (blötlagt)
1 msk kokosolja
1 dl cocosjuice
2 dl färskpressad apelsinjuice
2 msk linfrön
1 msk psylliumfrön
1 msk bipollen
1 msk spirulina

Mixa i blendern. Voila!

Bipollen motverkar stress, ökar energi och styrka, ger ökad muskeltillväxt (bra när man tränar), innehåller mycket antioxidanter, ökar den sexuella lusten och motverkar rynkor. Det sägs vara den näst intill perfekta födan. Wow, säger jag bara!

Ha en riktigt underbar superdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar