fredag 20 augusti 2010

Fredag igen

Då var det fredag igen. Det är helt galet vad veckan gick fort. I helgen ska jag se till att ta hand om mig och ladda med ett gäng supersmoothies, green smoothies och massa raw food. Så fort jag börjar äta mer lagad mat kommer det där sötsuget tillbaka och då passar jag på att göra min goda hälsobollar. Tänk att något så nyttigt kan vara så otroligt gott. Jag känner att jag behöver ladda energidepåerna och jag vill tillbaka till den där magiska måndagen då jag hade sådan energi, ork och lust till allt. Så vill jag ha det varje dag.

För att må lite bättre och orka mer:
1. Drick en smoothie om dagen, till frukost eller mellanmål
2. Boosta ditt vatten med MSM och lite citronjuice
3. Ät mer grönt till lunch och middag
4. Köp ekologiska produkter i allt större utsträckning
5. Rör på dig lite varje dag, var ute i det friska minst ½ timma. Vi behöver solljuset.

Viktigt att poängtera är att raw är man i sin egen takt och att börja där det känns bäst för dig. Tänk på att lite gör mycket i längden.

Vart hittar man alla dessa superfoods? De finns på olika välsorterade hälsokostbutiker. Min absoluta favorit i Stockholm är Hornsgatans hälsokost vid Mariatorget. De har ett brett sortiment samt kunnig och hjälpsam personal. Här brukar jag inhandla: hampafrön, nötter av olika slag, storpack pumpafrön, ekologiska gojibär i storpack, incabär, psylliumfrön, kokosolja, linfröolja, nässelpulver, olika hälsoteer, maca, MSM och spirulina m.m. I min vanliga matvarubutik köper jag bl.a. linfrön, bovete (hela), gröna linser samt andra olika frön och baljväxter, Renée Voltaires produkter (särskilt rå kakao, mycket viktigt ;-) grönsaker, frukt och frysta bär i mängder.

Jag hittade nyligen ännu en jättebra hälsokostbutik som har mycket inom raw food. Det är Gryningens hälsokost på Folkungagatan vid Medborgarplatsen. Check it out!

I morse blev det denna goda jordgubbssmoothie till frukost. Fantastiskt sätt att starta dagen på.

Strawberry morning smoothie

1 banan
1-2 dl jordgubbar
1 näve pumpafrön (blötlagda)
1 msk linfrön (blötlagda)
1 msk psylliumfrön (blötlagda)
1 tsk MSM
Acerola (fryst frukt från frysdisken i större matvarubutiker)
Vatten

Lägg pumpa-, lin- och psylliumfröna i en skål med vatten på kvällen. På morgonen häll över alla ingredienser i en blender och mixa. Du kan skölja bort vattnet som fröna har legat i om du vill. Man står sig på denna smoothie ända fram till lunch. Enjoy!

Blötläggning och groddning av frön, nötter och baljväxter gör man för att frigöra enzyminhibitorer. Detta för att kroppen ska kunna ta åt sig all den näring som finns. Enklast är att du på kvällen blötlägger den mängd du behöver i en skål med vatten. På morgonen häller du bort vattnet och sköljer. Nu kan du använda dem i dina smoothies/matlagning. För att grodda låt fröna stå framme i skålen i ett par dagar till. Se till att skölja dem 2 gång per dag och täck över skålen med en kökshanduk ev. De behöver bara stå i blöt under den första natten. Du ser snart att det växer groddar från dem och då innehåller de som mest näring. Bovete och linfrön bildar en slemmig hinna i vatten, detta kan du skölja bort eller låta vara om du blandar ner i smoothies. Det är bara nyttigheter och superbra för din mage. Enkelt och tar knappt någon tid att förbereda, YEY för det!

Ha en alldeles fantastisk fredag :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar