torsdag 12 augusti 2010

En köttfri dag

Igår var vi förbi Blueberry på NK och köpte oss en varsin green smoothie. De ser kanske inte så himla goda ut men jag kan lova att de smakar verkligen hur gott som helst. De har en fräsch och fruktig smak, det är alltså inte bara tråkiga grönsaker i dem men däremot mängder med nyttigheter ;-) Jag köpte en Tea Tox som är en superior smoothie med grönt te, alger, ananas, ruccola och äpple. Grymt gott. Den andra smoothien, Eat Your Greens, innehåller bl.a. spirulina, mango, ananas, vetegräs och spenat. De är nog mina favoriter och jag beställar nästan aldrig något annat. Jag tror på att vi äter alldeles för lite grönt och det här är ett bra sätt att få i sig mer av det. Jag gör ofta egna green smoothies hemma men de är inte i närheten så goda som de här. På Blueberry kan man köpa mycket annat gott (men jag är en ”sucker” för sånt som låter extra nyttigt). De har även goda raw cookies, hur bra är inte det? Nyttigt godis, -yes please! Blueberry finns än så länge bara i Stockholm. På bilden ser de nästan exakt likadana ut men den lite ljusare till höger är en Eat Your Greens-smoothie.


Ett tips om man vill vara raw när man är ute och äter är att ta in på ett sushihak och beställa en Sashimi (om man bortser från räkorna är den raw), ungefär som sushi fast utan ris. Ska man äta kött ska det helst vara raw, se då till att köttet är fräscht och går att äta. En "rare" köttbit är bättre än en genomstekt om köttet är av hög kvalitet.


Det är mest hälsosamt för kroppen är att helt undvika kött, kyckling och fisk eller att börja äta mindre av det. Protein kan man få i sig genom att äta t.ex. mandlar, spirulina, pumpafrön, hampafrön och gojibär m.m. Det är kanske inte realistiskt att gå och bli vegan på stört men att äta lite mindre kött är ett bra sätt att ta hand om sin kropp och moder jord. Uppfödning av djur för kött- och mejerikonsumtionen bidrar mycket starkt till miljöförstöringen. Börja med en köttfri dag i veckan vet jag!
 
Ha det alldeles, alldeles underbart :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar